Kenmerken

Als je je kind met FAS of FASD goed wilt begeleiden en opvoeden dan is het allereerst nodig om goed te begrijpen wat er met je kind aan de hand is. Daarvoor staan op deze website allerlei (wetenschappelijke) artikelen, strategieën en ervaringsverhalen. Ook de boeken in de webshop kunnen erg goed helpen! Omdat FAS en FASD zoveel verschillende uitingsvormen hebben wordt door hulpverleners (en soms ook ouders) niet goed opgemerkt wat de problematiek inhoudt. Er wordt bijv. alleen gezien dat het kind hyperactief is en daar wordt medicatie en hulp op afgestemd. De hyperactiviteit zal echter een onderdeel van de totale problematiek zijn en in samenhang met andere problemen moeten worden gezien en behandeld.

Hoort dat er ook bij?

Bij FAS en FASD heeft de alcohol organen en weefsels in het lichaam beschadigd. De neurologische beschadigingen zijn de meest opvallende, maar er zijn zeker ook andere organen beschadigd. Hieronder volgt een opsomming. Iemand met FAS of FASD heeft vaak meerdere kenmerken, maar zeker niet alle! Sommige kenmerken zie je op jonge leeftijd, andere als je wat ouder bent.

In willekeurige volgorde:

• Hyperactiviteit
  • Tics (soms met de diagnose Gilles de la Tourettes)
  • Zich jonger gedragen als leeftijdsgenoten
  • Vrolijk zijn
  • Geheugenproblemen, vooral van het korte termijn geheugen
  • Moeite met abstract denken
  • Angsten
  • Woede aanvallen
  • Creatief zijn
  • Hechtingsproblematiek
  • Te klein, te mager, klein hoofd