• FASDpas

Om mensen met FASD te steunen en de buitenwereld meer bewust te maken van de beperkingen die een persoon met FASD ondervindt, heeft de FAS Stichting Nederland de FASDpas ontwikkeld. Dit is een ID-kaart met een foto en gegevens van de houder en het telefoonnummer van een begeleider. De pas wordt uitsluitend verstrekt aan personen bij wie door een erkend arts de diagnose FASD is vastgesteld. Dit om misbruik van de pas te voorkomen. Politie of omstanders kunnen met behulp van de pas contact opnemen met de begeleider en zo voorkomen dat er (meer) problemen ontstaan.

• Instructievideo

Er is ook een instructievideo gemaakt over de FASDPas. Klik op het plaatje om hem te bekijken.

FASDpas?

De FAS Stichting Nederland geeft vanaf 2016 de FASDpas uit. Deze pas is geschikt voor jongeren en (jong)volwassenen met FASD. Jongeren en volwassenen met FASD ondervinden o.a. door hun hersenbeschadigingen veel problemen, zoals:

• Hyperactiviteit of aandachtstekorten
  • Geheugenproblemen
  • Lager IQ
  • Verstoorde gewetensvorming
  • Autistisch gedrag
  • Snel overprikkeld raken
  • Sociaal/emotionele ontwikkelingsachterstand met als gevolg: sociale isolatie, "verkeerde" vrienden, loverboy problematiek, verslavingsgevoeligheid.
  • Moeite met het vinden en houden van een baan, wegens lage scholing, moeite met solliciteren en zichzelf presenteren, problemen met op tijd komen en verantwoordelijkheid nemen.
  • Moeite met het vinden van een partner
  • Moeite met het zelfstandig voeren van een huishouding, financiële problemen.

Door deze hersenbeschadiging nemen ze soms verkeerde beslissingen of reageren ze op een andere manier dan wenselijk. Soms kan men daardoor in een ingewikkelde of vervelende situatie terecht komen, soms zelfs met optreden van politie of justitie.

De FASDpas kan in zulke situaties helpen. FASD verklaart immers veel van het gedrag en de gebeurtenis. Een begeleider kan snel gebeld worden en direct helpen het probleem op te lossen of om erger te voorkomen.

Direct de FASDpas aanvragen? Klik dan hier.

Factsheet Politie & Justitie

Meer factsheets zijn hier te vinden.

Brochure FASDPas

Meer weten of de FASDPas? Download de brochure hier!

Help de FAS Stichting

Word donateur

De stichting ontvangt geen subsidies en probeert via het werven van sponsoren en donateurs financieel gezond te blijven. Wilt u het werk van de stichting steunen?

Word Donateur pijl

Nieuwsbrief 40 online!

31/12/2018

De laatste nieuwsbrief staat online.

In deze editie o.a: FASD-poli Jonx en...

Privacystatment Fasstichting

19/12/2018

Privacy statement